Sonntag, 3. Februar 2008

dag || workshop || fotografie


De workshop begint en we zijn allemaal in onze gekozen groepen. Grafisch, fotografie, video en keramiek konden gekozen worden. Thema van alle groepen is `Dag`. De studenten en docenten zullen dat met de verschillende media aanpakken.

De eerste dag van deze week beginnen wem et het opbouwen van de coulissen voor de foto’s die we later maken. Met hamer, spijkers, hout, verf en penseel bewapend bouwen wes amen een slaap kamer. In het begin viel het tegen om met zo’n grote groep samen iets te maken. Iedereen probeerde zijn eigen idee om te zetten en de eerste dag begint actief.

`s Middags legt onze begeleidende docent, Niek de Vriendt, ons de opdracht precies uit.: Maak twee foto’s waarop dagelijkse situaties zijn uitgebeeld. Daarbij moet nog een diepere betekenis in het beeld zitten. Niek probeert om ons met dia´s ideeen aan te dragen.

Op de tweede dag van de fotografie workshop worden de coulissen verbeterd, want de gekozen kleuren zouden te triest zijn. Iedereen deed mee dus het ging heel snel en we konden meteen het licht opbouwen. Naast Niek werden we nog geholpen door een vorig jaar afgestudeerde fotografie student die ons meer vertelde over de apparatuur en instellingen.

Nu begint pas het echte werk. Iedereen gaat voor zich zelf te raden wat hij of zij bij het thema Dag wil overzetten. Schetsen worden gemaakt, accesoires en modellen worden gezocht. Vanaf nu werkt ieder voor zich. Analoog of digitaal ieder bedenkt voor zichzelf een concept. De coulissen worden door iedereen verschillend gebruikt in verschillende situaties.

De fotografie workshop was een samenspel van groepen en zelfstandig werken. Het is interessant om te zien hoe de coulissen individueel en verschillend worden gebruikt. Ik vond het erg fijn om me tijdens deze workshop op één medium te kunnen concentreren.

Helaas was ik donderdag en vrijdag niet meer in staat om naar de AKI te komen, omdat ik toen met griep in bed lag. Ik had op woensdag al wel de foto´s geprint dus resultaat had ik wel. En ik ben ook tevreden met mijn resultaat en benieuwd hoe de anderen het hebben gemaakt.

Keine Kommentare: